The_Singing_Sailor_sea_II.jpg

Portfolio

Portfolio

 

Selected cases:

 
 

#GuiltTripSunday

Client: SOS Children’s Villages

100 miljoner barn runt om i världen lever på gatan. Men att barn far illa är ingen nyhet och media väljer därför heller inte att rapportera om tysta katastrofer – för de pågår varje dag och saknar därmed nyhetsvärde.
SOS Barnbyar skapade tillsammans med åtta kända mammor och deras barn, ihop med åtta fotografer, en parallell bild av hur verkligheten hade kunnat se ut för just dessa barn om de varit födda någon annanstans i världen. Kampanjen delade åsiktssverige, hälften avskydde den, hälften älskade den. Alla debatterade den. Alla medier lyfte den och frågan som saknade nyhetsvärde blev helt plötsligt en nyhet. Kampanjen genererade det historiskt största genomslaget för SOS Barnbyar.


Roll: PR-ansvarig SOS Barnbyar
Byrå: River, The agency 



The Singing Sailor

Client: Svenska Freds

En opinionsbildande kampanj från Svenska Freds som drev frågan mot upprustningen av Svenska Försvaret. Med humor angreps nyheten om att ryssen anfaller i de svenska farvattnen och det skapades ett unikt och situationsanpassat budskap till eventuella undervattensgäster, skrivet både på ryska och signalerat i morsekod. Kampanjen blev en världshit och täcktes av internationella medier såsom CNN och ABC.


Roll: Bollplank & Spin doctor
Byrå: Åkestam Holst


#GOWEST

Client: Stockholm Pride

En opinionsbildande kampanj för Stockholm Pride vars syfte var att lyfta, och starta en debatt kring, situationen för hbtq- personer i Ryssland. Frågan om Rysslands övergrepp var innan kampanjen en icke-fråga och hade i till exempel Sverige endast genererat en mindre blänkare i DN. Efter kampanjens lansering i maj 2013 blev Rysslands brott mot mänskliga rättigheter och landets anti-gay lagar en sakfråga som engagerade människor världen över.


Roll: Kampanjchef Stockholm Pride
Byrå: M&C Saatchi


How hETERO?

Client: Stockholm Pride

Heteronormativitet var 2009 års tema för Stockholm Pride. För att skapa diskussion och öka medvetenheten kring normer och föreställningar skapades olika tester kopplat till Twitter, Spotify och Facebook - där kunde du checka av hur hetero du upplevdes dina tweets, din spotifylista och dina vänner på Facebook. Stockholm Pride fick bred internationell uppmärksamhet med kampanjen och med det också sitt historiskt största genomslag. How Hetero? blev belönad med några av världens mest prestigefyllda utmärkelser och fick hela världen att prata om heteronormen - något som 2009 var en stor utmaning.


Roll: Kommunikations- och marknadschef Stockholm Pride
Byrå: Åkestam Holst 


The Gay Bureau

Client: Pressbyrån

Pressbyrån är kända för att byta namn på sina butiker. Sommaren 2013 ville de sätta ljuset på mänskliga rättigheter och särskilt hbtq-rättigheter. Under det årets Stockholm Pride-vecka valde Pressbyrån att byta ut sitt vanliga namn och istället döpa om sig till: Bögbyrån, Flatbyrån, Homobyrå, Queerbyrån och Transbyrån. En opinionsbildande kampanj som ökade Pressbyråns försäljningssiffror med 20% och fick amerikanerna att kontakta oss enbart i syfte att kunna få tag i unika profilprodukter – en vanlig plastpåse (!) med byråernas nya namn.


Roll: Medkreatör & Spin doctor
Byrå: Åkestam Holst


#OutBidChang – ett David vs Goliat uppdrag

Client: BigAlcohol.Exposed

2016 fanns det ett enda lag i den största ligan, inom den största sporten i världen, som fortfarande hade en alkoholsponsor på sina tröjor – fotbollslaget Everton FC i Premier League. Sponsorn var thailändska Chang Beer. Chang Beer hade ett mångårigt avtal med Everton FC men det skulle omförhandlas kommande säsong. Vi ville ersätta Chang Beers sponsorplats på tröjorna med den populära och lokale barberaren The Barber Club vars butik också låg nära Goodison park, Evertons hemmaarena. För att lyckas med det behövde vi Evertonsupportrarnas hjälp. En Indiegogo-kampanj skapades där varje penny och cent skulle göra skillnad och ta oss närmare målet: att säkerställa att det var äkta supportrar som återfanns på tröjornas mest betydelsefulla sponsorplats och därmed samtidigt kunna säkerställa att inget lag i Premier League har alkoholindustrin som främsta avsändare på sina tröjor.


Roll: Bollplank, mäklare & spindeln i nätet mellan kunden IOGT-NTO och byrån
Byrå: Round & Round


Bästa väggbilden .jpg

#ROTLÖS

Client: SOS Children’s Villages

En opinionsbildande street art-kampanj som med en starkt berörande muralmålning och en # ägde Visbys mest centrala vägg under Almedalen 2016. Tillsammans med muralmålningen utgjordes kampanjen av över 15 gerillaaktioner, såsom Almedalens minsta manifestation, för att sätta ljuset på känslorna hos barn på flykt. Muralmålningen var en direkt avbild av 10-åriga Madona vars historia var hela navet i kampanjen.  #ROTLÖS blev den mest omdiskuterade händelsen i Almedalen och förärades med utmärkelsen Hetast i Almedalen.


Roll: Creative Director & PR-ansvarig SOS Barnbyar
Byrå: Kollektivet Livet 


 
friends_social_1200x628_brak.jpg

”Kärlek börjar med bråk” 

Client: Friends

”Kärlek börjar med bråk”. ”De är bara avundsjuka på dig”. ”De puttas bara för att de är kära i dig”. 

Klassiska citat som de flesta av oss hört som barn, eller till och med sagt någon gång under vår livstid till just barn, men vars riktiga innebörd är skrämmande. Stiftelsen Friends valde i sin julkampanj 2017 att ta just klassiska citat och översätta dem till ordens egentliga mening. Kampanjens syfte var att rikta ljuset mot vuxnas sätt att bemöta bland annat sexuella övergrepp, misshandel och hot mot barn och påvisa att beteenden som skulle vara fullständigt oacceptabla mot vuxna förminskas så fort det rör barn. Insamlingskampanjen ökade Friends insamlade medel med 52% jämfört med samma period året innan och swishgåvorna ökade med 463%. 

Roll: Creative Director
Byrå: River, The Agency 


#andispokeout

Client: Make Equal

Ett initiativ inspirerat av Martin Niemöllers dikt “Först kom de”. En icke våldsam protest mot det hat, våld och den intolerans som tagit allt större plats på politiska och samhällsbärande plattformar världen över. En kampanj för att påminna om att det vi sa aldrig skulle hända igen, händer här och nu. Vi bär alla ett ansvar för att säkerställa att vi tillsammans ställer oss på rätt sida om historien och kan säga: ”Vi protesterade”.

Roll: Head of Content Creation River, The Agency
Byrå: Lennox PR & River, The Agency